הירשמו לקבלת עדכונים

הזינו את המייל שלכם
וקבלו עדכונים חודשיים לתיבת הדואר שלכם

Load WordPress Sites in as fast as 37ms!
למצוא תוסף לוורדפרס נשמע כמו משימה פשוטה?אז זהו שלא, כשיש 51,290 במאגר התוספים של…
אחת מהבקשות הנפוצות לשימוש היא הוספה של “תגובות פייסבוק” – למה זה טוב “תגובות…
אז יש לכם אתר, שמעתם את המילה SSL נזכרת באוויר וכל מה שבא אחרי…
בוורדפרס ישנם המון סוגים שונים של תוכן אשר מחולקים לדבר הנקרא סוגי פוסטים. פריט…
Load WooCommerce Stores in 249ms!

מה זה טקסונומיה בוורדפרס?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

טקסונומיה נשמעת כמו מילה שהיינו שומעים רק בשיעור מדעים. ובכן, המונח אכן בא מהביולוגיה, אבל לא לשם כך התכנסנו. בפשטות, הטקסונומיה של וורדפרס משמשת לקיבוץ של פריטים הקשורים אחד לשני בעזרת מילה או סט של מילים.

במדריך הבא אסביר לכם מהי הטקסונומיה של וורדפרס, מהן טקסונומיות בהתאמה אישית וכיצד ליצור אותן.

מהן טקסונומיות ובמה הן מועילות לנו?

בקצרה, טקסונומיות של וורדפרס הן דרך לקבץ פוסטים קשורים (או קטעי תוכן אחרים) יחד. זהו זה! אף שזו מילה גדולה, היא לא מסובכת כמו שהיא נשמעת.

לדוגמה, אם יש לנו בלוג העוסק בספורט, אנחנו יכולים ליצור טקסונומיות עבור ענפי הספורט השונים (כדורגל, כדורסל, טניס וכו’) ולהקצות פוסטים רלוונטיים לכל טקסונומיה.

הטקסונומיות מועילות לנו כיוון שהן מקלות על הקוראים למצוא תוכן קשור (וגם מספקות קצת הקשר לתוכן שלנו, אם כי זה יתרון משני).

תחשבו על זה – אם מישהו שמבקר באתר הספורט מעוניין רק בתוכן בנושא כדורסל, לא יהיה נחמד לתת לו להקליק במהירות על טקסונומיה כדי להציג רק תוכן הקשור לכדורסל? זה הרבה יותר טוב מאשר לגרום לו לנפות טונות של תוכן לא קשור בנושא טניס, נכון?

תחשבו על זה! גולש באתר / פורטל לספורט המתעניין בכדורגל למשל, ניתן לו בלחיצת כפתור / פריט בתפריט את מבוקשו ולא לתבוע בים של חומר שלא רלוונטי עבורו.

אם נחשוב על זה, נבין שאנחנו נתקלים בטקסונומיות בכל מקום בחיינו הדיגיטליים, גם אם אנחנו לא מכירים אותם בשם הזה. לדוגמה, אם אנחנו גולשים באתר קניות, יהיה מאוד מועיל אם תינתן לנו האפשרות ללחוץ במהירות על טקסונומיה של טלוויזיה במקום לחפש במיליוני המוצרים השונים באותו אתר קניות.

טקסונומיות ברירת מחדל בוורדפרס

כברירת מחדל, וורדפרס כוללת שני סוגים של טקסונומיות ציבוריות:

  • קטגוריות
  • תגיות

תוכלו למצוא את אותן טקסונומיות בצד שמאל או ימין של העורך (תלוי בשפת הממשק שלכם):

אנחנו יכולים להוסיף טקסונומיות ישירות מעורך הפוסט / עמוד או לחלופין, ניתן להוסיף או לערוך טקסונומיות (כולל עריכת ה-Slug שלהן) ע”י מעבר עכבר על הפוסטים בסרגל הצד של הדשבורד ובחירה בקטגוריות או בתגיות.

 

אנחנו יכולים להוסיף טקסונומיות ישירות מעורך הפוסט / עמוד או לחלופין, ניתן להוסיף או לערוך טקסונומיות (כולל עריכת ה-Slug שלהן) ע”י מעבר עכבר על הפוסטים בסרגל הצד של הדשבורד ובחירה בקטגוריות או בתגיות.

 

מה ההבדל בין קטגוריות לתגיות?

אם ניכנס לממשק העריכה של כל אחת מהטקסונומיות (תגיות/קטגוריות) נשים לב שהממשק להוספת קטגוריות ותגים הוא למעשה קצת שונה.

בקטגוריות, וורדפרס מציגה את כל הקטגוריות בהן השתמשנו, בעוד שממשק התגיות כולל רק תיבה להוסיף תגיות.

ישנן למעשה כמה סיבות לממשק השונה לכל אפשרות. בואו ננסה נחפור קצת יותר לעומק…

ראשית, כל פוסט בודד שאנחנו כותבים זקוק לקטגוריה. לעומת זאת, התגיות הן אופציונליות לחלוטין. שוב:

קטגוריה – חובה
תגית – אופציונלי


בנוסף, הקטגוריות הן היררכיות, ואילו התגיות לא. היררכי פירושו שנוכל להוסיף תת קטגוריות תחת קטגוריות אב. לא נוכל לעשות את אותו הדבר אם נשתמש בתגיות.

מתי כדאי להשתמש בקטגוריות לעומת תגיות?

קטגוריות מיועדות לקבוצה רחבה של התוכן שלנו. די נפוץ שיהיו לנו פחות מעשרה קטגוריות עיקריות בכל האתר שלנו. אתרים רבים משתמשים אפילו בפחות מחמש קטגוריות!

לעומת זאת, תגיות יכולות להיות צרות מאוד וחלות רק על פוסט ספציפי. תוכלו למצוא המון אתרים המשתמשים במאות תגיות שונות במכלול כל הפוסטים שלהם.

נחזור לדוגמה של אתר הספורט כדי להמחיש את זה קצת יותר. נניח שכתבתם מאמר על כריסטיאנו רונאלדו. להלן דוגמה לכמה טקסונומיות בהן תוכלו להשתמש במאמר:

קטגוריה: כדורגל (רחב)
תגיות: כריסטיאנו רונאלדו, יובנטוס (צרים וספציפיים לפוסט)

האם נוכל להקצות קטגוריות מרובות לפוסט?

אז התשובה היא כן, בהחלט נוכל להקצות מספר קטגוריות לאותו פוסט. השאלה היא האם כדאי לנו?, התשובה לכך תהיה קצת יותר עמומה, תמצאו על כך ויכוחים מפה ועד ללונדון…

סביר להניח שלא יקרה כלום אם תשתמשו בקטגוריות מרובות לפוסט שלכם. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם עם הצורך להשתמש בקטגוריות מרובות כמעט לכל פוסט שאתם כותבים, אני מציעה לכם לכוון מסלול מחדש לגבי אפיון האתר שלכם.

הפתרון במקרה כזה יהיה – סידור הפוסטים לתתי קטגוריות או להשתמש בתגיות.

הצגת הקטגוריות באתר

הודות לממשק הווידג’טים המובנה של וורדפרס, קל להציג את התגיות והקטגוריות שיצרנו בפרונט של האתר שלנו.

כדי לעשות זאת, כל שעלינו לעשות הוא לעבור להתאמה אישית > ווידג’טים ולגרור את אחד מהם (או את שניהם) לסרגל הצד.

אם אתם משתמשים בעורך של אלמנטור תוכלו למצוא את וידג’ט קטגוריות או את וידג’ט ענן תגיות תחת סרגל הוידג’טים של אלמנטור.

טקסונומיות בהתאמה אישית

בעוד שבברירת המחדל, וורדפרס מגיעה עם שתי טקסונומיות בלבד, אנחנו לא מוגבלים רק לקטגוריות ותגיות! באמצעות הקסם של טקסונומיות בהתאמה אישית, נוכל ליצור מספר בלתי מוגבל של טקסונומיות משלנו.

נוכל לבנות את הטקסונומיות המותאמות אישית שלנו כמו קטגוריות או תגיות. זכרו – ההבדל העיקרי כאן הוא שקטגוריות הן היררכיות (יכולות להיות גם קטגוריות משנה) ואילו התגיות לא.

הטקסונומיות המותאמות אישית שלנו יכולות להיות לכל דבר. לדוגמה, אם אנחנו בונים אתר בנושא מוזיקה, נוכל ליצור טקסונומיות מותאמות אישית עבור:

אמן
ז’אנר
בכך הקוראים שלך יכלו למצוא בקלות תוכן שקשור לאמנים ולז’אנרים שהם מחפשים.

כך תיצרו טקסונומיה מותאמת אישית משלכם

יצירת טקסונומיה מותאמת אישית הרבה יותר קלה ממה שאתם חושבים. תוכלו לעשות זאת:

  • בעזרת תוסף
  • בעזרת קוד

בחזית התוספים מוצעות מגוון אפשרויות שונות, כאשר חלק מהפופולריות ביותר הן:

אם נרצה להשתמש בקוד ונרצה לבצע רישום / רגיסטרציה לטקסונומיה, אנו יכולים להשתמש בפונקציה register_taxonomy (). כדי ללמוד יותר לעומק איך פועלת הפונקציה הזו תוכלו לקרוא את העמוד המפורט של ב- WordPress Codex. באופן כללי, הרבה יותר פשוט להשתמש באחד מהתוספים שהוזכרו לעיל. כל ארבעת התוספים פופולריים, נתמכים היטב ופשוטים לשימוש. לאחר שנוסיף טקסונומיה מותאמת אישית באמצעות אחת מהשיטות שלמעלה, נראה אותה בעורך הפוסט בצורה הבאה:

לסיכום

במדריך גילינו שטקסונומיה לא כל כך מפחידה כמו שהיא נשמעת, וכמה היא הכרחית למבנה נכון של האתר שלנו. 

טקסונומיות הן אמצעי חשוב כשמדובר בחוויית משתמש, השאיפה של כולנו כבוני אתרים היא לייצר חוויית משתמש יעילה וטובה כדי לגרום למשתמש הקצה לנווט בצורה טובה יותר באתר שלנו ולמצוא בדיוק את מה שהוא חיפש בצורה הקלה והנוחה ביותר.

לשם כך למדנו איך ליצור טקסונומיה חדשה משלנו ולארגן את האתר שלנו בצורה קצת יותר מסודרת ויעילה. 

שרה קריב

שרה קריב

מעצבת UI/UX ובעלת סטודיו למיתוג ובניית אתרים עם ניסיון של מעל 10 שנים בתחום. יועצת עסקית בתחום חוויית המשתמש ומיתוג עסקי ומנחה קורסים וסדנאות בוורדפרס, מומחית בפיתוח אתרים דינאמיים ומורכבים וחנויות וירטואליות ממירות.

מדריכים באותו נושא:

בואו נדבר על זה

0 0 דרג
דירוג המאמר
הירשם
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות בגוף המאמר
צפה בכל התגובות
0
נשמח לשמוע מה אתה חושב, הגב כאן...x
()
x
קראו את הפוסט הקודם:
מה זה Slug בוורדפרס
מה זה Slug בוורדפרס?

אם אתם לא ממש בקיאים בווורדפרס, רוב הסיכויים שתיתקלו בכמה מונחים שקשורים לפלטפורמה שיכולים די לבלבל אתכם. שאלות כמו "מה זה Slug?" ו"איך זה קשור

סגור